Dossier Schiphol - Ruimingen Waterland begonnen
Dossier Schiphol - Deel #1
Dossier Schiphol - Ganzenvangst Oosterpoel
Dossier Schiphol - Deel #2 t/m #9
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Schipholdossier - update
#9
"Redactioneel Memo Shipholproblematiek"
Op maandag 4 maart 2013 raakte een vliegtuig van Easy Jet (foto 1) tijdens de landing in aanvaring met een vlucht van 4-6 Kolganzen, die zowel in het landingsgestel als in een van de motoren terecht kwamen (foto 2, 3). Gelukkig bleef deze botsing, die met hoge snelheid plaatsvond, beperkt tot materiële schade en konden captain en copiloot het toestel veilig aan de grond zetten. Dit had natuurlijk ook heel anders kunnen aflopen wanneer hen bij de botsing het zicht vanuit de cockpit op de landingsbaan zou zijn ontnomen, wat allerminst ondenkbaar is (foto 4). Maar tot dusverre vinden aanvaringen met vogels bij onze nationale luchthaven kennelijk altijd plaats onder een gunstig gesternte.

Foto 4

Foto 5

Foto 6
Terwijl van meet af aan bekend was dat het een aanvaring betrof met een vlucht (Siberische) Kolganzen (foto 5) die niet tot de locale ganzenpopulatie behoren maar die wel op beperkte schaal in de randzone van Schiphol voorkomen als overwinteraar (foto 6), meende het VVD-Kamerlid Ton Elias via de media maar weer eens een volstrekt inhoudsloze natte wind te moeten lanceren (foto 7). Volgens hem moet staatssecretaris Dijksma (foto 8) er voor zorgen, dat de ganzen rond Schiphol uit de lucht worden geschoten!
Duidelijker kan bijna niet gedemonstreerd worden hoe onverantwoordelijk onze rechtse volkvertegenwoordiging met de veiligheid van het luchtverkeer en met voorhanden zijnde kennis, expertise en aanbevelingen omspringt. Want legden wij vorig jaar in onze uitgebreide reeks Schipholreportages niet heel duidelijk uit, waarom het gebruik van jachtgeweren rondom de vierde luchthaven van Europa feitelijk neerkomt op Russische Roulette? En waarom het lukraak afknallen van 'ganzen' alleen maar zal leiden tot een snelle toevloed van gebiedsvreemde vogels (foto 9)? En dat juist die gebiedsvreemde ganzen het échte gevaar voor de vliegveiligheid vormen en niet de dieren die het hele metier rondom de luchthaven van haver tot gort kennen!
Van Atsma tot Bleker en van Nijhuis tot Joustra wordt er nu al veel te lang gelogen over de werkelijke achtergronden van de bijna- crash van het toestel van Royal Air Maroc, dat in de vroege avond van 6 juni 2010 bij de Kaagbaan in aanvaring kwam met een vlucht Grote Canadese Ganzen, waardoor er brand ontstond in de linker straalmotor (foto 10, 11). Deze dieren kwamen uit Zuidwest - Nederland en waren op weg naar hun ruigebied in het Noordelijke IJsselmeer. Deze vogels hadden derhalve niets van doen met de plaatselijke ganzenpopulatie rond Schiphol, die vrijwel uitsluitend uit Grauwe Ganzen en enkele honderden Nijlganzen bestaat! Al het beeldmateriaal waarop te zien was dat kadavers van die Canadese Ganzen zich in het motorhuis van de linkervleugel bevonden respectievelijk op en langs de startbaan verspreid lagen, zijn van het Internet verwijderd vanaf het moment waarop het onderzoek plaatsvond. Dit gebeurde onder verantwoordelijkheid van oud LNV-topambtenaar Tjibbe Joustra!Dezelfde Joustra (foto 12),die na de presentatie van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar oorzaak en achtergronden van dit incident, alle hem aangereikte kennis en adviezen botweg heeft genegeerd en verzwegen! Dat bleek nodig om de totalitaire staatssecretaris Joop Atsma ruimte te geven voor de vergassingsmoord op duizenden Waterlandse Grauwe Ganzen in juni 2012. Daarbij verwees deze CDA- adept schaamteloos naar het Royal Air Maroc - incident van twee jaar eerder!
Dat Atsma niet anders deed dan de oekazen uitvoeren van LTO Nederland en de Agrarische Natuurvereniging Water, Land en Dijken en dat de ruiming van al die Waterlandse ganzen volkomen los stond van de Schipholproblematiek, hebben wij uitvoerig over het voetlicht gehaald in onze websitereportages Ondertussen in Waterland en Ondertussen bij Schiphol (foto 13)! Wij wachten nog altijd op de vervolging en berechting van deze met de nationale veiligheid en economie spottende confessionele leugenaar, feitenverdraaier en dierenmoordenaar! Aangezien deze inherent onbetrouwbare oud-politicus zich inmiddels heeft verzekerd van een gelikte positie bij het Productschap voor Vee en Vlees, adviseren wij de Haagse bewakers van de zuiverheid van ons openbaar bestuur om heel goed kennis te nemen van onze bewijsvoering in de genoemde reportagereeksen. En om plichtsconform te handelen. Want ook politieke misdaad mag niet lonend zijn!
Aan staatssecretaris Sharon Dijksma reiken wij graag alle informatie aan die door ons in 2012 werd vergaard omtrent de ware oorzaken en achtergronden van het ontstaan en onbeheersbaar worden van de ganzenproblematiek rondom Schiphol. Dat het leeuwendeel van de gronden rondom de luchthaven eigendom is van de Staat der Nederlanden en zonder enige teeltbeperking wordt verpacht aan agrariërs die daarop massaal gewassen verbouwen waardoor grote aantallen ganzen worden aangetrokken, kwam pas aan het licht dankzij onze
niet aflatende inspanningen (foto's 14, 15,16,17).
Hoewel het bij kortlopende verpachting met stilzwijgende verlenging jaarlijks mogelijk is om teeltbeperkingen bij contract vast te leggen, hebben de twee voor deze ontluisterende beerput verantwoordelijke confessionele bewindslieden (foto 18,19) het bestaan, om het bekrompen agrarische belang van een handvol gesubsidieerde boeren boven dat van het leven van honderden miljoenen mensen en duizenden miljarden euro's, dollars, yens en li's aan export, import- en doorvoerbelangen te stellen. Het met 7 partijen gesloten convenant werd dankzij LTO Nederland daarmee een dode letter, waarmee het CDA als laatste wezenlijke bestuursdaad in 2012 zichzelf het achterwerk afveegde. Het lijkt ons de hoogste tijd om die onwelriekende closetpot eindelijk door te trekken en de arrogante wijze waarop het confessionele effluent zich in de Senaat rijk meent te kunnen rekenen, tot juiste proporties terug te brengen (foto 20).

Foto 7 |

Foto 8 |

Foto 9

Foto 10

Foto 11

Foto 12 |

Foto 13 |

Foto 14

Foto 15

Foto 16

Foto 17
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -SCHIPHOL DE WAARHEID OVER DE RUIMINGEN VAN ZOGENAAMDE 'SCHIPHOLGANZEN'
DEEL # 8 - "Het Naadje en de Kous"
Door alle perikelen rondom de verkiezingen is onze reporter helaas eventjes niet in de gelegenheid om de ontwikkelingen rondom Schiphol op de voet te volgen. Maar desondanks valt er toch wel wat te melden, zo liet hij ons weten.
Hoewel de meeste graanvelden in de maand augustus werden gemaaidorst, het stro gebundeld werd afgevoerd en de zode gesubsidieerd werd losgewoeld en/of doorgezaaid met groenbemester(foto 1) wil dat niet betekenen dat er helemaal geen graan op stam is blijven staan. Want kennelijk ten behoeve van het zogenaamde schadeafschot door hobbyjagers werd er een rafelig hoekje tarwe bij het oogsten gespaard voor de combine, zodat de naaste omgeving van de start- en landingsbaan in ieder geval niet gemeden zal worden door graanetende vogels (foto 2). Dat zou de lol om zich daar gewapenderhand uit te leven immers teniet doen. Misschien gebeurt dat zelfs wel door een ingehuurde beroepsmatige 'faunabeheerder' van de Wbe Haarlemmermeer (foto 3). En het zou mij niet verbazen als er daarbij met de kogel wordt geschoten. Want niets is tegenwoordig te gek en de veiligheid van de luchtvaart speelt voor de staatssecretaris en de gedeputeerde immers alleen maar op papier een rol!
Grappig is het ook om te zien, dat er desondanks wel wordt getracht om de verlokkelijke 850 euro per hectare voor het omwerken van graanresten op te strijken. Op stam staand overrijp gewas wordt door boeren kennelijk niet als graanrest opgevat. Men is nooit te oud om te leren en de overheid tuint kennelijk in iedere vorm van boerenbedrog. Of wakkert die zelfs aan!

Foto 01

Foto 02

Foto 03
Er vliegen dagelijks bij de luchthaven groepjes ganzen rond (foto 4), die invallen op percelen waar het voedsel voor het oprapen ligt (foto 5). Vaak blijken die vogels dan afkomstig te zijn uit het recreatiegebied Spaarnwoude, de Inlaagpolder of uit de Wijkermeerpolder tussen Beverwijk en Assendelft. Dit akkergebied ligt ten noorden van het Noordzeekanaal op een afstand van bijna tien kilometer vanaf de Polderbaan (foto 6a) en leent zich voortreffelijk als opvang voor de Schipholganzen (foto 6b). De opstijgende en landende vliegtuigen passeren er op hoogten van meer dan duizend meter en de ganzen vormen daarom niet de minste bedreiging voor de veiligheid. Oogstresten behoeven er ook niet ondergewerkt te worden, waardoor er voldoende makkelijk bereikbaar voedsel is en de dieren zich er volkomen veilig zouden behoren te voelen (foto 7). Krankzinnig genoeg laat het provinciale bestuur van Noord - Holland die onschuldige dieren door hobbyjagers naar Schiphol verjagen! En in de, ver van start- en landingsbanen gelegen, bouwlandgebieden bij Lisserbroek, Abbenes, Nieuwveen en Zevenhoven is het al geen spat beter gesteld. Ook daar moedigt de overheid het verjagen van de natuurlijk opruimers van oogstafval aan een laat hen door hobbyschutters naar Schiphol verdrijven!

Foto 04

Foto 05

Foto 06a

Foto 06b

Foto 07
Door al die onrust keren steeds meer ganzen hun dagritme om. Zij verblijven dan overdag veilig op en langs het open water (foto 8) en vliegen in de avondschemer naar Luilekkerland Schiphol (foto 9). Bij het krieken van de dag keren de vogels dan weer terug naar Spaarnwoude, het Noordzeekanaal of de Westeinder Plassen (foto 10). Men kan zich ernstig afvragen, of de veiligheid van de luchtvaart gediend is bij al dat nachtelijke heen en weer gevlieg. Want omdat de akkers in de Haarlemmermeerpolder gortdroog zijn, voeren de vogels tussendoor geregeld drinkvluchten uit. Dit alles is een vanzelfsprekend gevolg van de intensieve bejaging, die wordt aangewakkerd door het niets ontziende wanbeleid van centrale- en regionale overheden!

Foto 08

Foto 09

Foto 01
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SCHIPHOL DE WAARHEID OVER DE RUIMINGEN VAN ZOGENAAMDE 'SCHIPHOLGANZEN'
DEEL # 7 - "Een volstrekt ondeugdelijk convenant, het vervolg van deel #1"
Nu vrijwel alle graanakkers rondom Schiphol zijn geoogst, het in balen geperste stro is afgevoerd en het maaiveld van de stoppelvelden met mechanische eg- hakselmachines en cultivators is losgewoeld, namen wij het gewraakte Convenant nog maar eens ter hand (foto 01). Want daarin zou immers beschreven horen te staan op welke wijze de morsgranen onbereikbaar dienen te worden gemaakt voor ganzen.

Foto 01
Tot onze verbijstering wordt daarover echter met letter, spatie noch leesteken gerept. Er is slechts sprake van het onderwerken van graankorrels (foto 02,03)! Dat er daarbij als bindend voorgeschreven handeling geploegd zou moeten worden is kennelijk iets wat door de journalistiek via de media wereldkundig is gemaakt (foto 04). En hoewel een dergelijke werkwijze ook volkomen voor de hand ligt, mogen boeren kennelijk helemaal zelf bepalen met welke goocheltrucjes zij de 440.000 tot 1.200.000 graankorrels die er volgens ons minutieuze veldonderzoek per hectare op de gemiddelde graanakker rond onze nationale trots zijn achtergebleven, effectief aan het bereik van hongerige ganzen denken te kunnen onttrekken.

Foto 02
Foto 03
Foto 03
Sluiksubsidies
Eggen, cultivatoren en hakselen zijn bewerkingsmethoden die wel het oppervlak van het maaiveld loswoelen (foto 05), maar die niet in staat zijn om de daar aanwezige materie naar de onderkant van de bouwvoor te doen verdwijnen. Dat snapt zelfs een kind! Bij ploegen wordt de toplaag omgekeerd (foto 06) en verdwijnt alles wat aan de oppervlakte groeit of ligt naar de basis van de bouwvoor op een diepte van 30 tot 40 cm (foto 07). Daar is het onbereikbaar voor ganzen en andere watervogels, die echter wel op grote schaal voedselresten in de losse toplaag weten te vinden. Het enige dat men bereikt door morsgranen op deze manier de grond in te werken, is dat de korrels sneller zullen gaan ontkiemen. Dat geeft een overdaad aan kiemplantjes en mals groenvoer, waar ganzen verzot op zijn (foto 08). Alle geld dat er inmiddels is vergooid aan dit convenant, aan het nihilistische advies van het Landbouw Economisch Instituut (foto 09, 010), en aan de zogenaamde compensatievergoedingen die niks anders zijn dan sluiksubsidies, had men beter meteen kunnen hakselen, frezen en onderwerken op een monetaire wegwerpakker.
Foto 05
Foto 06
Foto 07
Foto 08
Foto 09
Zot op aardappel biet en mais
Wij wezen er al eerder op dat dit convenant volkomen ondeugdelijk is, omdat het uitsluitend gericht is op de teelt van granen en er geen enkel ander gewas zelfs maar genoemd wordt. Aardappels, suikerbieten en mais, zijn gewassen op de oogstresten waarvan straks in de herfst en de winter grote vluchten ganzen zullen komen foerageren. Daar kan de hardleerse staatssecretaris Atsma wat ons betreft '(landbouw?)gif' op innemen!
Ook gaat het in dit beschamende vod uitsluitend om 'zomerganzen'. Alsof een aanvaring tussen vliegtuigen en ganzen zich alleen maar in het warme jaargetijde kan voordoen en deze grauwe ganzen niet jaarrond in de regio zouden verblijven. Sterker nog: dat doen zij wel. En zij krijgen straks gezelschap van Siberische winterganzen, die ook verzot zijn op oogstresten van aardappel, biet en mais. Zij zullen allemaal een rijkelijk gedekte tafel aantreffen Vliegveiligheid: tel uit je verlies!
Dat er met het CDA en LTO niet te eggen of te ploegen valt (foto 011) was ons allang bekend. Zoals het ook al lange tijd duidelijk is dat dankzij het structurele wanbeleid de veiligheid voor de gehele luchtvaart en alle omwonenden letterlijk aan een zijden draadje hangt. En dat convenant? Ach, daar weten wij wel raad mee! (foto 012).
Foto 10
Foto 11
Foto 12
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SCHIPHOL DE WAARHEID OVER DE RUIMINGEN VAN ZOGENAAMDE 'SCHIPHOLGANZEN'
DEEL # 6 - "What's in a name?" De 'werking' van een ondeugdelijk Convenant en de ongehoorde vrijheden van hobbyjagers rondom de 4e luchthaven van Europa.
Omdat de media er dezer dagen melding van maakten dat boeren rondom Schiphol eigenmachtig hebben besloten om oogstresten van graan niet onder te ploegen maar in plaats daarvan - tegen dezelfde vergoeding- het maaiveld met diverse typen van mechanische eg- en woelmachines los te trekken, zijn wij op 22.08 op de plaatsen delict gaan kijken...

Foto 01

Foto 02
Graankorrels per vierkante meter
Daarbij hebben wij op een aantal akkers de hoeveelheid graankorrels per vierkante meter vastgesteld, die zich aan de oppervlakte of in de losgemaakte grond bevonden. Dit aantal bleek te varieren van circa 44 tot omstreeks 120 korrels, die soms al aan het ontkiemen bleken te zijn (foto's 03, 04, 05)(resp. 015, 019 en 020). Zulke akkers blijven dus nog altijd een Luilekkerland voor ganzen, maar ook voor eenden, duiven, kraaien en spreeuwen.

Foto 03

Foto 04

Foto 05

Foto 06

Foto 07
Normale bewerkingsmethode wordt gesubsidieerd
Tijdens deze bewerkingmethode, die uit oogpunt van ganzenpreventie volstrekt zinloos is maar wonderwel past in het normale agrarische beheerpatroon, worden er ook grote aantallen meeuwen door zulke akkers aangetrokken. Niet voor het graan, maar om regenwormen te eten die juist in de losgewerkte toplaag erg talrijk zijn.(foto 06)(foto 07).
Tijdens deze door I&M gesubsidieerde handelingen (850,- euro per hectare) wordt meteen een groenbemester ingezaaid (foto's 08, 09), waardoor deze hele bewerkingsmethode dus voor rekening van de belastingbetaler komt. Zou dit echt het laatste laag bij de grondse (letterlijk) kunstje zijn dat het CDA land en volk weet te flikken?

Foto 08

Foto 09
Lokganzen en jachthutten
Wij gingen vanzelfsprekend ook op zoek naar het antwoord op die vraag en stuitten op een volgend onthutsend feit.
Aan de Kromme Spieringweg onder Zwanenburg zagen wij namelijk in de namiddag plezierjagers doende met het plaatsen van plastic lokganzen en twee jachthutten aan de rand van een graanstoppelakker die visueel begrensd wordt door een perceel ruim 2 meter hoge mais. Op 13 augustus is deze graanakker afgeoogst en had derhalve (ingevolge het convenant) op de 15e geploegd behoren te zijn. Op deze akker foerageerden in de vroege ochtend van de 22e honderden grauwe ganzen, die erg schuw waren vanwege de intensieve bejaging. Helaas was (vooral vanwege luchttrillingen) de afstand van ruim 1 kilometer te groot voor het vastleggen van aansprekend bewijsmateriaal. Daarom werd volstaan met het fotografisch vereeuwigen van de kentekens (foto’Äôs 010 en 011) van de auto's die tussen twee vrijstaande schuren geparkeerd stonden. Er was nog een derde voertuig ter plaatse (foto 012), maar daarin bleek zich een dermate agressief heerschap te bevinden dat het de verslaggever verstandiger leek om de fotoreportage elders (d.w.z. aan de andere zijde van het maisveld) voort te zetten. De bedreigende opstelling van de jager kwam namelijk voort uit het feit, dat hij er op werd aangesproken met gebruikmaking van hutten en lokmiddelen op ganzen te schieten pal onder de aanvliegroute naar de Polderbaan, waar met hoge frequentie lijntoestellen met passagiers en cargo passeren op een hoogte van slechts enkele tientallen meters!(foto 013).

Foto 10

Foto 11

Foto 12

Foto 13
Jachtrechtverpachter aansprakelijk?
Naast de niet beroepsmatig gekwalificeerde hobbyjagers zelf en hun organisatie is naar onze overtuiging ook de grondeigenaar en jachtrechtverpachter van deze landerijen, gelegen tussen de nabije A9 en het fietspadgedeelte van de verlengde Korte Spieringweg, ten volle aansprakelijk. Wij hebben er goede redenen voor om aan te nemen, dat deze eigenaar dezelfde is als die van de te koop staande koolzaad -, bieten- en maisakker aan de andere zijde van de A9 (foto 014). Hoe dit ook zei: het volkomen ongecontroleerd door hobbyisten met vuurwapens laten schieten op grote vogels zoals ganzen in de onmiddellijke nabijheid van landende of opstijgende vliegtuigen, is niets minder dan keihard aansturen op fatale ongelukken. Wij vinden dat misdadig en zijn de overtuiging toegedaan, dat hieraan onmiddellijk een halt moet worden toegeroepen.

Foto 14
Altijddurende weldoener CDA
Op zoek naar het stro dat ondergeploegd zou worden en waarvoor Atsma's meer dan royale geldstrooierijen immers vooral bedoeld heten te zijn, kwamen wij erg veel akkers tegen waar her en der wat plukkerige stoppels en stengeldelen aan de oppervlakte lagen (foto 015). Zoals dat ook vanzelfsprekend is als er stoppelvelden worden omgewoeld (foto 016). Ons onderzoek beneden het maaiveld bracht echter maar op 1 plaats ondergewerkt waardevol stro aan het daglicht (foto 017). Wij zijn dan ook bang, dat veel agrariers zich in deze nadagen van hun altijddurende weldoener CDA letterlijk niet alleen maar aan het rijk rekenen zijn.
Turend over een van de zeldzame nog niet gemaaidorstte graanvelden en daarbij de langsrazende snel uit het oog verdwijnende toestellen volgend, constateerden wij ter afsluiting en in hoopvolle verwachting, dat ook dit 1 van de dingen is die ongetwijfeld voorbij zullen gaan (foto 018).

Foto 15

Foto 16

Foto 17

Foto 18
-
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
DEEL # 1 - EEN VOLSTREKT ONTOEREIKEND CONVENANT
Zoals u kunt lezen in de dossiers elders op deze site, heeft Ganzenbescherming Nederland al meermalen bij zowel de staatsecretarissen van I en M en ELI als bij respectieve Vaste Commissies en Kamerfracties en bij de Onderzoekraad voor Veiligheid gewezen op het grote gevaar dat er schuilt in het creeren van een ganzenvacuum rondom de luchthaven. De opengevallen plekken zullen namelijk direct worden opgevuld door gebiedsvreemde vogels, die onvoorspelbaar reageren op de luchtvaart. Toch is het, door Atsma voorgenomen maar volstrekt zinloze, vernietigingsbeleid ten uitvoer gebracht.
Dit gebeurde vanaf 4 juni jl. en tot op bijna 30 kilometer vanaf Schiphol. Nu reeds is de volstrekte waanzin daarvan in het veld vast te stellen. Daarover later meer in deel 2 van dit mediabericht.
Ook is er bij herhaling op gewezen, dat oogstresten van gewassen als Granen, Aardappelen en Suikerbieten vanaf de zomermaanden en de herfst veel ganzen aantrekken die zich daar tot diep in de winter in grote aantallen zullen komen voeden.
Ons is bekend, dat de Schipholdirectie hierop al in de jaren '90 vanuit het toenmalige rijksinstituut IBN-DLO werd geattendeerd en dat destijds werd geadviseerd om middels teeltconvenanten de omgeving van start- en landingsbanen te vrijwaren voor het verbouwen van deze gewassen. Ook werd expliciet geadviseerd, om rondom de luchthaven alle geoogste akkers na verwijdering van het gewas terstond om te ploegen.
In het Convenant Reduceren Risico Vogelaanvaringen Schiphol, dat op 16 april 2012 na jarenlange nalatigheid van de overheid en het Schipholmanegement door niet minder dan 9 participanten werd getekend, komen de gewassen Aardappel en Suikerbiet echter in het geheel niet voor. Een ongehoorde en niet te accepteren omissie, die het convenant alleen reeds hierdoor doet verworden tot een volstrekt inhoudsloos document. Een enkele slecht geoogste aardappel- of bietenakker kan namelijk in het winterhalfjaar vele duizenden ganzen aantrekken en ook na het omploegen blijft veel van dat voedsel bereikbaar!
Maar hierbij blijft het niet.
De agrarische belangenvereniging LTO Nederland bestond het, om bij de ondertekening van het convenant (en dus ten overstaan van representanten van de Staat der Nederlanden, staatsbedrijf Schiphol, de provincies Noord- en Zuid Holland en Utrecht, de gemeente Haarlemmermeer, Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en Landschap Noord Holland) als opschortende voorwaarde vast te leggen, dat uiterlijk op 1 juli 2012 overeenstemming dient te worden bereikt over de financiele vergoeding voor het direct na de oogst onderwerken van de graanresten.
Dit is evenwel een volstrekt normale agrarische activiteit, waaraan geen extra kosten verbonden behoeven te zijn en die logischerwijze voortspruit uit het verbouwen van gewassen. Afgeoogste akkers dienen nu eenmaal geploegd te zijn alvorens weer bewerkt en ingezaaid te kunnen worden!
Wij spreken er dan ook grote schande van dat het nationale en internationale belang en de levens van enorm veel mensen op een zo schaamteloze wijze speelbal worden gemaakt van benepen zelfzucht vanuit de agrarische sector. Want het gaat hier absoluut niet om boerenbelang, maar om de veiligheid van miljoenen mensenlevens en om het beveiligen van niet te becijferen nationale handelsbelangen!
De enige werkelijke dervingspost welke agrariers en grondeigenaren onzes inziens kunnen lijden door het na de oogst meteen onderwerken van morsgranen, is het verminderen van de waarde van de hectareprijs van jachtverpachting ten behoeve van de hobbyjacht op ganzen, eenden, duiven en kraaien, het sinds de jaren 2005/06 zogenaamde 'faunabeheer'. Die pachtprijzen staan namelijk in lineair verband met het aantal bejaagbare dieren en diersoorten dat er op de akkers buitgemaakt kan worden!
Andermaal spreken wij er onze afschuw over uit dat de dagelijkse veiligheid van honderdduizenden passagiers, omwonenden, passanten en personeelsleden afhankelijk wordt gemaakt van dergelijk volstrekt ondermaats en mensvijandig winstbejag. Daarom is het goed te weten om welke grondeigenaren het feitelijk gaat in de onmiddellijke omgeving van de start en landingsbanen. Zover onze informatie strekt is het leeuwendeel van die gronden namelijk op een of andere wijze eigendom van de Staat der Nederlanden, hetzij in beheer bij staatsbedrijf Schiphol dan wel bij het Bureau Beheer Landbouwgronden van het ministerie van ELI.
Al deze gronden worden al sinds jaar en dag zonder enige teeltbeperking als landbouwgrond verpacht!
Zoals te zien is in onze Schiphol- fotoreportages elders op deze site, verbouwd men daar wel degelijk de in het convenant buiten beeld gehouden gewassen Aardappel en Suikerbiet. Oogstresten van deze gewassen trekken niet alleen grote aantallen ganzen en eenden aan, maar zijn in herfst en winter ook zeer aantrekkelijk voedsel voor Knobbelzwanen, Kleine Zwanen en Wilde Zwanen. Stelt u zich een aanvaring van een opstijgend of landend vliegtuig met zulke kolossale vogels eens voor!
Wij voorspellen dan ook, dat bij de huidige agrarische situatie en het ongecontroleerde en volstrekt onverantwoorde handelen van hobbyjagers rondom Schiphol er letterlijk op zulk een crash gewacht kan worden. En wij voorspellen eveneens, dat dit geen jaren meer zal duren!
Onderploegen van de akkers met oogstresten van suikerbieten en aardappels die wij aan beide kopse einden van de Polderbaan lokaliseerden en die eigendom zijn van de Staat der Nederlanden, is met dit convenant niet invorderbaar. Maar waarschijnlijk betreft het nog veel meer staatsgronden waarop deze gewassen verbouwd worden.
De tijd dringt echter en daarom adviseren wij het onmiddellijk buiten werking stellen van dit convenant, het voor de afrijping van het gewas op kosten van de Staat en van de beleidsrelevante ondertekenaars omploegen van alle akkers die grenzen aan start- en landingsbanen. Alle hobbymatige jachtactiviteiten op vogels en zoogdieren dienen binnen de ruime invloedsfeer van de luchthaven onmiddellijk en voorgoed beeindigd te worden. Ook adviseren wij het instellen van een parlementaire onderzoekscommissie, waardoor de onderste steen van deze onwelriekende windhandel ten koste van de veiligheid van miljoenen mensen en van honderden miljarden euro's aan handelsomzet, aan de oppervlakte wordt gehaald.
Wij streven hierbij geen enkel ander belang na dan het daadwerkelijk verbeteren van de veiligheid op en rondom Schiphol ten behoeve van het personeel, de passagiers, de passanten en alle omwonenden. En vanzelfsprekend het op een beschaafde en respectvolle wijze bejegenen van de vliegende medeschepselen waarmee wij het luchtruim delen!

waterland-schiphol 021: Leegstaand akkerbouwbedrijf aan de Kromme Spieringweg onder Zwanenburg. Op de verpachte akkers groeien uitsluitend gewassen die na de oogst ganzen aantrekken. Amper 100 meter vanaf dit bedrijf stortte in februari 2009 het toestel van Turkish Airways neer.

waterland- schiphol 024: Tussen het leegstaande bedrijf en de A9 strekken zich pal voor de Polderbaan de bloeiende aardappelvelden uit. De afstand tot de kop van die start- en landingsbaan is slechts enkele honderden meters. Aardappels vallen niet onder de bepalingen in het convenant en mogen dus naar eigen believen gepoot, geoogst of op het land gelaten worden. Gewoon alledaagse bestuurlijke nonchalance of onversneden criminele nalatigheid?
schiphol 1 005: Dit bord blijkt door ambtshalve eigenaar staatssecretaris Bleker verwijderd te zijn. Indien het perceel vermarkt was, dan had er een 'Verkocht'- aanduiding op aangebracht behoren te zijn. Bij het aardappelveld bewesten de Polderbaan bleek het op 9 juni daar aangetroffen bord nog aanwezig te zijn. Kennelijk meent men in den Haag en Utrecht dat fietsers en wandelaars de ogen in de zak en het verstand op nul hebben.

waterland-schiphol 035: De leegstaande Adolfshoeve langs de Hoofdvaart, vlak bij de zuidelijke kop van de Polderbaan.
Ook hier zijn het graan, aardappels en bieten wat de agrarische rampscenarioklok slaat.
|
Dossier: SCHIPHOL Gas(t)vrij onthaal voor ruiende ganzen?
Dossier: Waterland
Dossier: Maas en Waal
PERSBERICHTEN - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - -
Ganzenvergassingen zijn begonnen op 4 juni 2012.
- 11-06-2012 - Persbericht : Staat der Nederlanden als ganzenlokker en het CDA als dierenvernietiger?
- 04-06-2012 - Persbericht : Atsma laat wilde ganzen rondom Schiphol vergassen
BRIEVEN - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - -
Ganzenvergassingen zijn begonnen op 4 juni 2012.
- 04-06-2012 - Brief aan de heer J. Bond GS
- 31-05-2012 - Ontheffing van de provincie aan
Faunabeheereenheid Noord Holland
Ganzenproblematiek rondom Schiphol. Wij schreven onze brieven aan de vaste commissies voor E.L.I en I.M. Ook werd er geschreven naar de Raad van State.
- 20-05-2012 Brief vaste commissie E.L.I. en I.M.
- 20-05-2012 - Brief aan de Raad van State
Ganzenproblematiek rondom de luchthaven Schiphol. Wij schreven onze brief aan Staatssecretaris Atsma.
- 24-04-2012 - Brief aan Staatssecretaris Atsma
Met verbijstering namen wij kennis van de berichtgeving in het NOS-journaal van 29 november, over de situatie van vogeloverlast op en rondom de luchthaven Schiphol. De brieven zijn inmiddels rondgestuurd. Binnenkort volgt hier meer over.
- 05-12-2011 - Brief Onderzoeksraad voor Veiligiheid
- 30-11-2011 - Brief aan Staatssecretaris Atsma
- 30-11-2011 - Fotobijlage Schiphol
- Brief aan Aan Mr. Prof. Pieter van Vollenhoven
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - |